Maafkan aku..

Assalamualaikum
Kemaafan mungkin amat berat untuk diberikan kepada orang yang pernah melukai hati kita. Tetapi hanya dengan memberi kemaafan sahajalah kita akan dapat mengubati hati yang telah terluka.
tapi bagi aku suatu masa dulu bukan mudah untuk memberikan kemaafan .
sakit hati yang ada dalam diri aku menjadi dendam .
memang .. aku diajar untuk menjadi seorang yang keras hati dan pendendam orangnya .
secara fizikal dan luaran aku nampak lemah .
tapi dalam hati siapa yang tahu bukan ?
dendam yang ada membuatkan aku membenci orang yang dah sakitkan hati aku .
menghina aku mencaci aku .
tapi aku yakin suatu hari nanti mereka akan jadi seperti aku juga .
percaya pada karma ?
separuh dari diri aku percayakan karma .
kenapa ?
sebab dunia diibaratkan seperti roda .
kadang2 kita diatas . dan kadang2 kita dibawah .
langit tak selalunya cerah .


tapi lama-kelamaan aku sedar . walaupun aku mencuba untuk menjadi insan yang
lebih baik , namun tak semua sifat2 buruk yang aku ada dulu boleh berubah .
TAK SEMUA . setidak tidaknya aku belajar untuk memaafkan orang .
satu perkara yang sangat susah untuk aku ajar diri aku .
tapi kini aku sedar memaafkan seseorang adalah perkara yang paling indah .
namun untuk melupakan apa yang pernah dilakukan amat payah .
kedengaran sangat mudah kan ?
ya . easy to forgive but not easy to forget .
itu prinsip aku .
akan aku jadikan kisah dulu sebagai pengajaran dan sebab terjadinya kekuatan dan semangat aku .
aku cuba untuk menjadi yang terbaik .
bukan niat aku untuk menghindarkan diri dari sahabat2 yang dulu .
aku sangat meghargai kalian .
tapi aku cuba untuk melupakan rasa sakit di hati ini .
tunggu lah sehingga rasa ini benar benar hilang .
aku bahagia dengan hidupku yang kini .
sahabat2 yang sentiasa berada disamping aku waktu susah dan senang .
membantu aku , menyayangi aku apa ada nya .
terima kasih yang tak terucap buat kalian kerana telah memberi semangat kepada diri ini .
TERIMA KASIH !

NurNasihah Elsaqina | Nur Atiqah Anuar | Junaihalina Jamaluddin |
Afifa Farhana Halim | Mas Idayu Yusri | NorHikmah Ali Akbar | Adila Faiznor Ahmad |
Manisa Saik Mukti | Siti Sarah Nabila | Siti Nurfarhana abd Hadi |
Muhd Shah Ramdan Joha | Saffarlizannur Azwary | Hafifie | Benni Haumar

TERIMA KASIH SAHABAT !

Seseorang manusia harus cukup rendah hati untuk mengakui kesilapannya ,cukup bijak untuk mengambil manfaat daripada kegagalannya dan cukup berani untuk membetulkan kesilapannya

No comments:

Post a Comment

Analia :)